"להעביר תרומות ומעשרות למאכל בהמה שבבעלות כהנים"

    דוד קורצוייל No Comments on "להעביר תרומות ומעשרות למאכל בהמה שבבעלות כהנים"
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "להרבה אנשים זה נשמע נושא שולי, אך כשבודקים את הנתונים – המספרים מדהימים: כמעט 20% ממוצרי החלב בעולם נזרקים מדי יום, ו-40% מהזבל היומי בישראל מורכב ברובו ממוצרי מזון או מזון שפג תוקפו. כשיש במדינה אנשים עניים שבאמת אין להם כסף לקנות אוכל, הפערים הם בלתי נתפסים". כך אמרה היום (רביעי) יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר בדיון על אבדן והשמדת מזון.

    מיקי חיימוביץ' מערוץ 2 שערכה סרט בעניין, אמרה כי יש בארץ דוגמאות רבות לבזבוז או השלכת מזון ראוי, ובמכון וולקני קיימת חוברת הדרכה מסודרת כיצד לשמר פירות וירקות – וחוברת זו צריכה להיות בכל בית בישראל.

    אורי צוק בר, סמנכ"ל משרד החקלאות, השיב כי הם פועלים בדרכים שונות, בהדרכת המגדלים להורדת הפחת של אספקה טריה, ובעצות כיצד להאריך חיי המדף של פירות וירקות. "בעיה נוספת היא שאנשים קונים יותר ממה שהם צורכים – וזורקים את העודף. אנחנו מעדיפים כלל לא להגיע להשמדת מזון, והיו רק כמה מקרים בודדים בשנים האחרונות. יצא נוהל מסודר בימים הקרובים בעדיפות ראשונה העברה לעמותת חסד, בעדיפות שנייה בהעברה למאכל בהמה ורק בעדיפות אחרונה השלכה. יש קשרים הדוקים בין החקלאים ועמותות החסד".

    צבי אלון ממועצת הצמחים הוסיף כי "מצד החקלאים ההשמדות הן זעומות. מעל 2 מיליון טון מיוצרים בישראל לשוק המקומי, ואנחנו מעבירים מאות-אלפי מנות לנזקקים מדי שנה, אך הלוגיסטיקה להעביר אותן, היא המכשלה העיקרית".

    הרב מרדכי בידרמן, מנהל מחלקה למצוות התלויות בארץ ברבנות הראשית, התייחס לאבדן הפירות ע"י תרומות ומעשרות והשיב כי "אנו פועלים כשלנגד עינינו הציווי של "בל תשחית". בשנים 2006 -2011 השקיעה הרבנות הראשית בפיתוח גידול דו-שנתי, המביא לחיסכון של עשרות מיליוני ש"ח בהשמדת תוצרת ערלה. הפרשת תרומות ומעשרות היא הכרחית להביא לכשרות המזון – וללא הפרשה זו הפירות והירקות אינם כשרים לאכילה. הצענו – והדבר כבר נעשה בשווקים הסיטונאיים – להעביר תרומות ומעשרות אלו למאכל בהמה שבבעלות כהנים".

    לדברי סא"ל דנה שטיינפלד, ראש אגף המזון בצה"ל, הצבא פועל לצמצם את זריקת המזון, ברכש, הובלה ואחסנה. כיום למעלה מ-20 יחידות מעבירות עודפי מזון מבושל לעמותת "לקט ישראל" ובשבועות הקרובים ממש יתווספו עוד 14 יחידות. לדבריה, בשנה האחרונה לבדה נתרמו 132 ארוחות מצה"ל לעמותה.

    מקלב: השלב הבא יהיה דו"ח על שיעורי הטריפה בשחיטת בעלי חיים?

    "אי אפשר לומר על מצוות הפרשת תרומות שזהו בזבוז, ומשפטנים שאינם מבינים דבר בהלכה ויהדות מוטב שלא יתיימרו לפרסם דו"ח ביקורת מקצועי כביכול".  אמר ח"כ אורי מקלב  לנציגי משרד מבקר המדינה.

    "הדו"ח כולו משקף חוסר הבנה בסיסית, חוסר ידע הלכתי וחוסר רגישות כלפי המצוות. מי שאינו מבין בהלכה אינו יכול לטעון טענות שכאלה, משום שההלכה היא זו שדורשת מאיתנו 'בל תשחית", אמר ח"כ הרב אורי מקלב. "לא ייתכן שדו"ח רשמי שנכתב במדינה יהודית קורא לתרומות ומעשרות 'אובדן והשמדת מזון'. האם השלב הבא יהיה דו"ח על שיעורי הטריפה בשחיטת בעלי חיים? האם זה יהיה דו"ח על בזבוז שמן בהדלקת נרות חנוכה? אם אלו הדו"חות, אנחנו כבר לא צריכים להביא דוגמה לבורות ביהדות וחוסר הבנה מהשלטון הטורקי שביקש לפרק את הסוכה אחרי שבעה ימים. יש פה דוגמה עדכנית".



    0 תגובות